Onze missie & visie

Missie

Samen zorgen we voor een passend en betekenisvol aanbod voor kinderen met een taalontwikkelingsstoornis of auditieve beperking. Daarvoor creëren we een onderwijsklimaat waarin veiligheid en communicatie centraal staan. In deze omgeving kunnen onze leerlingen ontwikkelen en groeien. Het gesprek is altijd de basis. Goede samenwerking tussen leerling, ouders én ons deskundig en  multidisciplinair team is essentieel. Zo bieden we een passende plek voor iedere leerling, binnen onze school of daarbuiten. Kortom: speciaal als het nodig is, gewoon waar het kan.

Visie

Een taalontwikkelingsstoornis of auditieve beperking belemmeren kinderen niet bij een volgende stap. Daar zorgen we voor. Met onze eigen taalmethodiek, ons multidisciplinaire team én onze veilige leeromgeving helpen we onze leerlingen echt verder. Door onze expertise ook buiten de school te delen, vergroten we de kansen voor alle kinderen met een TOS of D/SH.

Waar is Taalbrug Junior trots op?

Onze unieke taalmethodiek en het bewustzijn van eenieder dat taalonderwijs de kern is van ons onderwijs, zichtbaar in kwaliteit, aandacht en betrokkenheid.

Ons interne professionele scholingsaanbod voor de nieuwe medewerkers, afgestemd op onze taalmethodiek en uitgevoerd door onze eigen taalspecialisten.

De bundeling van onze krachten in een multidisciplinair team en de krachtige samenwerking tussen leerkracht en logopedist.

Het pedagogisch-didactisch handelen van alle professionals, de veilige omgeving en de rust die herkend en gevoeld worden door ouders en externen.

Het cyclisch proces van de arrangementen: in de AD een doelgericht Plan van Aanpak en doelgerichte evaluatie. In het onderwijs doelgerichte jaaradviesgesprekken.

De kwaliteit van de expertiseoverdracht naar reguliere scholen. De veelzijdigheid en specialisaties in de ambulante dienstverlening.

Waar staat Taalbrug Junior over vier jaar?

  1. De identiteit van onze school doet recht aan en besteed aandacht aan de achtergronden en kenmerken van onze populatie.
  2. Op onze school zijn de leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces door ze te betrekken bij het stellen en evalueren van doelen.
  3. Op onze school besteden we aandacht aan bewegend leren.
  4. Op onze school is specifieke aandacht voor kennisontwikkeling rondom TOS/D/SH voor medewerkers, leerlingen, ouders en externe partners.
  5. De ambulante dienst van Taalbrug Junior zorgt samen met de ambulante dienst van het Taalbrug College dat wij een eenduidige en duidelijke doorgaande lijn hebben in ondersteuning en expertiseoverdracht.
  6. De scholen waar de ambulante dienst van Taalbrug Junior ondersteuning verleent, ontwikkelen eigenaarschap ten aanzien van expertiseoverdracht of -borging.
  7. Wij hebben een expertisecentrum vanuit onze stichting Vitus Zuid waar scholen onze expertise kunnen inkopen.